• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0
فعالیت داوطلبانه و پویایی کُنش جمعی

چالش‏‌ها و مشکلات مهندسین مشاور-بخش هفتم

  • کد خبر : 35413
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
چالش‏‌ها و مشکلات مهندسین مشاور-بخش هفتم
بخش هفتم گفتگو با داریوش مختاری کارشناس ارشد فعال مهندسین مشاور در خصوص چالش‏‌ها و مشکلات مهندسان مشاور استان فارس

پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی/ (IANN) در ادامه گفتگو با داریوش مختاری، کارشناس ارشد فعال مهندسین مشاور، چگونگی فعالیت داوطلبانه و پویایی کُنش جمعی را از ایشان جویا شدیم.

-در بخش پیش گفتید که کنش جمعی وابسته به فعالیت داوطلبانه است. مفهوم فعالیت داوطلبانه چیست؟
فعالیت داوطلبانه نیازمند یک سازمان (مؤسسه) رسمی و ثبت‏ شده است. به عبارتی فعالیت داوطلبانه نیازمند شکل گرفتن، شکل پیداکردن و صورت پذیرفتن است. فعالیت داوطلبانه نیازمند یک سازمان یا تشکّل از اعضای پراکنده ای است که دارای مسائل و مشکلات مشترک هستند و یا هدف مشترکی را دنبال می‌‏کنند. کار داوطلبانه جمعی (Communal work) فعالیت‌هایی هستند که به صورت گروهی و برای هدفی خاص، غالباً به صورت رایگان و خود خواسته انجام می گیرد. این تعریف از کار داوطلبانه بیشتر با ماهیت سازمان‏‌های مردم نهاد سازگار است که از بنیان، غیرانتفاعی هستند. در حالی که صنف‏‌ها، ماهیت توسعه ‏ای دارند و هر چند هسته هیأت مدیره صنف و تشکل، غیرانتفاعی است ولی همین هسته غیرانتفاعی، منافع اعضایی را دنبال می‌‏کنند که هر کدام از اعضا یک شرکت سهامی خاص (انتفاعی) هستند. در حوزه فعالیت شرکت‏‌های مهندسان مشاور نیز چنین است. نهاد‌هایی همانند انجمن‏‌های صنفی شرکت‏‌های مهندسان مشاور و جامعه مهندسان مشاور ایران، مشخصاً به دنبال حل و فصل مشکلات اقتصادی شرکت‏‌ها هستند. به عبارتی مسیر فعالیت شرکت‏‌ها را هموار می‌‏کنند.؛ همان مسائلی که یکایک شرکت‏‌ها اعم از شرکت‏‌های خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک نمی‌‏توانند انجام دهند. ولی اساسنامه و اعتبار نامه انجمن یا جامعه امکان حل و فصل و پیگیری آن را در سطوح محلی و ملّی می‌‏دهد. در نتیجه، صنف‏‌ها خودشان واجد منفعت نیستند و نمی‌‏توانند فعالیت تجاری انجام دهند، ولی پیگیر حل و فصل مسائلی هستند که مستقیماً به سود و زیان شرکت‏‌ها ارتباط پیدا می‌‏کند. از همین رو، عبارت activity Voluntary یا فعالیت اختیاری (Optional activity) یا فعالیت بدون دستمزد (Unpaid activity) به ماهیُت فعالیت صنف‏‌های مربوط به شرکت‏‌های مهندسین مشاور، نزدیکتر است. در حالی که عبارت فعالیت خیریه (activity Charitable) به کار داوطلبانه جمعی (Communal work) نزدیکتر است. در صنوفی که خاستگاه اعضای آن‌ها انتفاعی است نمی‌‏توان انتظار داشت که فعالیت داوطلبانه به صورت خالص ماهیت غیرانتفاعی داشته باشد؛ چراکه به دنبال حل و فصل مسائل بیمه و مالیات و همانند آن، انتفاعی به دست می‌‏آید که خواهی نخواهی عاید اعضای سازمان صنفی نیز می‌‏شود. در حالی که فعالیت داوطلبانه در سازمان‏‌های مردم نهاد، ماهیت کاملاً غیرانتفاعی دارد.
پدید آوری کُنش جمعی در متن یک تشکل یا تشکیلات صنفی امکانپذیر است. هر تشکل یا صنف دارای یک هسته مدیریتی است که توسط اعضا برگزیده می‌‏شوند. به طور معمول فعالیت هر صنف توسط شماری از اعضاء آغاز می‌‏شود. سپس جذب اعضاء توسعه می‌‏یابد. کنش جمعی هنگامی به بلوغ کافی می‌‏رسد که کلیه اعضای مربوطه جذب صنف شوند و با یک حالت پویا مشکلات حل و فصل و پیگیری شوند.

-پس یک تضاد بنیادین پیش می‌‏آید؛ چگونه اعضای هیأت مدیره تشکل (صنف) که از میان شرکت‏‌هایی که ماهیت انتفاعی دارند، برگزیده می‌‏شوند انتظار داریم ماهیت صنف شان، غیرانتفاعی و ماهیت فعالیتشان، داوطلبانه باشد؟
نکته ظریف فعالیت صنف‏‌های کار فرمایی همین است. چنانچه صنف‏‌های کار فرمایی ماهیت تجاری پیدا کنند نمی‌‏تواند منافع اعضاء را دنبال کنند. افراد داوطلب برای عضویت در هسته مدیریتی صنف می‌‏باید منافع عمومی اعضاء را دنبال کنند. ولی می‌‏توانند از طریق منفعت عمومی، به خودشان نیز منفعتی برسد. به این ترتیب که با اصلاح ترازنامه مالی شرکت‏‌ها با اصلاح امور مالیاتی و بیم ه‏ای و یا کاهش هزینه‏‌های زیربنایی و بالا سری شرکت‏‌ها (برای نمونه از طریق تمرکز زدایی صدور رتبه‏‌های تخصصی)، اعضای هیأت مدیره تشکل (صنف) که به نوبه خود از میان شرکت‏‌های عضو تشکل برگزیده شدهاند، منتفع خواهند شد. حتی می‌‏توانند به دنبال بهبود تعرفه‏‌های خدمات مشاورهای باشند و بهبود تعرفه‏‌ها می‌‏تواند شامل هر عضوی از جمله هیأت مدیره صنف نیز شود. انتفاع شخصی با فعالیت داوطلبانه در سایه رشد منفعت جمعی قابل کسب است. اعتبار و منافع عمومی که پدید می‌‏آید می‌‏تواند مورد استفاده همه از جمله اعضای هیأت مدیره صنف قرار بگیرد.
انحرافی که در عمل پیش می‌‏آید این است که افرادی که ویژگی‏‌های فعالیت داوطلبانه از جمله پیگیری منفعت عمومی (جمع) را رعایت نمی‌‏کنند و صرفاً مسائل شرکت یا حوزه تخصصی خود را دنبال می‌‏کنند به سطوح هیأت مدیره تشکل صنفی ورود می‌‏کنند. قاعدتا در چنین شرایطی، تشکل نمی‌‏تواند همه جانبه عمل کند و یک شکاف بزرگ در فعالیت آن پدید می‌‏آید و به مرور، فعالیت آن اُفت جدی پیدا می‌‏کند. به طوری که سایر تخصص‏‌ها تمایلی به عضویت و مشارکت فکری، عملیاتی و مالی پیدا نمی‌‏کنند.

-آسیب‏‌ها و آفت‏‌های کُنش جمعی هستند و معیار‌های ارزیابی فعالیت اعضای تشکل‏‌ها چیست؟
هر فعالیت جمعی ممکن است به آسیب‏‌ها یا آفت‏‌هایی همانند کج‏ سلیقگی، کوته نظری و فرصت طلبی دچار شود و کار جمعی را با کندی یا توقف همراه سازد. به طور معمول، آفت‏‌هایی همانند کج ‏‎سلیقگی، کوته فکری، کوتاه نظری و فرصت طلبی در کنش جمعی دیده می‌‏شوند. چنین تفکری می‌‏تواند منشأء انحصارطلبی در هسته‏‌های مدیریتی تشکل‏‌های صنفی یا هرگونه تشکل و کنش جمعی شوند. افراد داوطلب در هیأت مدیره تشکل صنفی موظف به جدیت و قاطعیت در امور اجرایی هستند. این قاطعیت با خودرایی متفاوت است. خودرایی ریشه در انحصارطلبی دارد. انحصارطلبی اعضای هیأت مدیره تشکل صنفی به دنبال ماندگاری طولانی مدت اعضا و جلوگیری از گردش نخبگان پدید می‌‏آید.
یک آسیب دیگر، کم کاری برخی اعضاء اعم از اعضای اصلی تشکل (صنف) یا اعضای داوطلب هسته مدیریتی صنف است. هر جایی که یک پدیده مشارکتی داریم و یک منفعت عمومی برای اعضا پدید می‌‏آید، پدیده‏ای همانند سواری مجانی (free rider) نیز خودنمایی می‌‏کند. پدیده سواری مجانی در ادبیات اقتصاد منابع و برای کالای عمومی خالص (Public Goods Pure) همانند هوا، رودخانه، خاک و آب پدید می‌‏آید. به این ترتیب که افرادی که موجب آلودگی منابع رودخانه، خاک و آب و هوا می‌‏‎شوند و هزینه‏‌های جنبی (Externality Costs) پدید می‌‏آورند. ولی سهمی در پرداخت هزینه‏‌های جنبی ندارند. به این وضعیت سواری مجانی گفته می‌‏شود. در حوزه فعالیت صنف‏‌ها، نیز طبیعتا برخی اعضاء از منافع و زحمت‏‌های افرادی که فعالیت داوطلبانه دارند استفاده می‌‏کنند ولی حاضر نیستند ورودیه تشکل و حق عضویت که از معیار‌های مشارکت مالی در تشکل صنفی است، را بپردازند. یا اینکه کمترین وقت را برای مشارکت فکری نمی‌‏گذارند. در چنین وضعیتی، تشکل دچار کندی در توسعه فعالیت‏‌ها می‌‏شود.

-پویایی و پایداری تشکل مهندسان مشاور چگونه ممکن می‌‏شود؟
تشکل‏‌های صنفی می‌‏توانند از نقطه صفر آغاز کنند؛ به طوری که شماری از شرکت‏‌ها، یک صنف را پایه‎گذاری می‌‏کنند. یا اینکه می‌‏توانند دچار افت فعالیت شوند و دوباره بازسازی شوند. گاهی برخی تشکل‏‌های صنفی در وضعیت عالی قرار می‌‏گیرند و با جذب کلیه اعضا و یک گردش مناسب از اعضای داوطلب هیأت مدیره (مدیریت تشکل صنفی) به یک پویایی و پایداری می‌‏رسند. در وضعیت افت فعالیت تشکّل، یک چرخه منفی از مشارکت پدید می‌‏آید. به طوری که اعضاء می‌‏گویند افرادی که داوطلب هیأت مدیره هستند، خدمات دهند تا باور پذیری لازم به فعالیت تشکل پدید آید و بعداً مشارکت کنند. البته دامنه رضایت افراد یا شرکت‏‌های کم مشارکت پذیر، مرز مشخصی ندارد که میزان مشخصی از فعالیت تشکل صنفی، آنان را قانع کند. در هر حال، پایداری در راستی و درستی است که از راه صداقت، کار بدون چشم داشت، فعالیت مستمر، مسئولیت پذیری و پاسخگویی قابل دستیابی است. این‌ها به رشد کنش جمعی کمک می‌‏کند. رشد سرمایه انسانی موجب پویایی و پایداری فعالیت صنف می‌‏شود. افزایش سرمایه اجتماعی وابسته به دامنه اعتبار اجتماعی، دامنه اعتماد اجتماعی و دامنه احترام اجتماعی است. سرمایه اجتماعی با کنش جمعی و اعتماد آفرینی، احترام و بکارگیری افرادی که داری مَشی فراتر از فرصت‏‌ها و سودجویی شخصی هستند، رشد می‌‏کند. سطوح مشارکت هیأت مدیره اعضای داوطلب می‌‏تواند از همگرایی، همکاری و همفکری باشد. سطوح مشارکت اعضای تشکل شامل مشارکت فکری، مشارکت عملی و مشارکت مالی می‌‏باشد. قاعدتاً هر چقدر مشارکت اعضای هیأت مدیره در هسته مدیریت تشکل قوی‏تر باشد، امکان توسعه فعالیت مشارکتی در میان اعضا نیز بیشتر خواهد بود.

شاید تدوین یک آییننامه برای ارزیابی عملکرد تشکل صنفی لازم باشد؟ چگونه می‌‏توان عملکرد را بی‏طرفانه و صادقانه ارزیابی کرد؟
به نظر می‌‏رسد همانند بسیاری از حوزه‏‌ها، تشکل‏‌های صنفی از جمله حوزه فعالیت مهندسان مشاور، نیازمند ضابطه‏ مند کردن هستند. به ویژه آنکه مهندسان مشاور رکن کلیدی نظام فنی و اجرایی کشور هستند. برای نمونه، چنانچه در اساسنامه مرجع، بازه زمانی مشخصی برای سِمت‏‌ها ذکر شود به گردش نخبگان کمک بیشتری می‌‏کند. مثلاً سمت رئیس به دو دوره ۳ ساله محدود شود و همانند آن. این به گردش نخبگان کمک می‌‏کند و هر فردی که علاقمند است می‌‏توانند در هیأت مدیره حضور داشته باشد. فرض بگیرید یک معیار، حضور فعال در هیأت مدیره باشد و و اجد امتیاز باشد. در صورت حضور غیر کافی، می‌‏تواند به عنوان کم کاری و بی مسئولیت قلمداد شود. این رویه‏‌ها به استحکام و پایداری صنف کمک می‌‏کند. آنچه که اصل است همواره فضای همکاری مثبت و سازنده برای جذب افراد داوطلب فراهم باشد و نه چیزی کمتر.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=35413

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.