• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
بازشناسی دغدغه‏ های اصلی مهندسین مشاور استان فارس

چالش‏ها و مشکلات مهندسین مشاور استان فارس – بخش پنجم

  • کد خبر : 29793
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
چالش‏ها و مشکلات مهندسین مشاور استان فارس – بخش پنجم

گفتگو با داریوش مختاری کارشناس حوزه مدیریت آب، کشاورزی و منابع طبیعی/ -در چهار بخش پیشین گفتگو، از دریچه آسیب شناسی تلاش شد تا بازماندن شرکت های مهندسین مشاور از حل و فصل مشکلات صنفی شان بازگو شود. اکنون بهتر است به صورت روشن تر، دغدغه ها را بیان کنید.

پیش از بیان فهرست دغدغه ها و مشکلات مهندسان مشاور بهتر است یادآوری شود که یکایک پروژه های عمرانی استان باید از مسیر مطالعات و نظارت شرکت های مهندسین مشاور بگذرند. به این ترتیب اهمیت مهندسان مشاور هم تراز خطوط توسعه پایدار در استان می باشد؛ ویژگی که هرگز و به سادگی نمی توان آن را نادیده گرفت. در نتیجه، ضعیف بودن مشاوران یکی از نشانه های جدی توسعه نیافتگی استان می باشد.
-مهمترین دغدغه ها کدامند؟
پس از سال ها فعالیت شرکت های مهندسین مشاور، بسیای از این شرکت ها در حاشیه زیان دهی حرکت می کنند و نه تنها در آستانه تعطیلی هستند بلکه با مشکلات سنگینی دست و پنجه نرم می کنند! مهمترین دغدغه های شرکت های مهندسین مشاور عبارتند از: یکم، فشار سنگین و حتی ناعادلانه بیمه و مالیات بر توان مالی به شدت ضعیف شرکت های مهندسین مشاور، دوم: کاهش تدریجی تعرفه ها و نبود تناسب بین تعرفه ها و وضعیت تورمی و هزینه های شرکت های مهندسان مشاور، سوم: مساله مشاوران غیر بومی، چهارم: فعالیت مشاور (مشاوران) بدون رتبه و دریافت پروژه های بزرگ به صورت غیرقانونی و در نتیجه به حاشیه رفتن مشاوران دارای توان فنی و مهندسی ارزنده، پنجم: لحاظ نکردن ضریب تعدیل تورمی برای دستمزدهای مصوب سال های پیش که با تاخیر از سوی کارفرمایان به مشاوران پرداخت می شود.، ششم: صدور غیرقانونی رتبه خدمات مهندسی مشاوره توسط برخی دستگاه های اجرایی یا نظام های صنفی و مبناقراردادن این رتبه ها برای همکاری و تنظیم قراردادهای خدمات مشاوره، هفتم: دخالت برخی واحدهای نظارتی بر تنظیم شرح خدمات و یا برآورد اعتبار کارشناسان مجموعه های سازمانی.
-با این حجم از دغدغه هرگز نمی توان از مهندسان مشاور استان برای صادرات دانش فنی-مهندسی انتظار داشت.
دقیقا. بله.
-راهکارها کدامند؟
یافتن راهکارها در مسیر بر طرف کردن دغدغه ها به دست می آیند. صورت کلی راهکارها به این شرح هست که با اصلاح شیوه نامه های بیمه و مالیات و برقراری تناسب آن با دریافتی های شرکت های مهندسین مشاور، اصلاح و افزایش تعرفه ها، اعمال محدودیت های قانونی برای مشاوران غیربومی و اعمال ضریب بومی برای مشاوران بومی و در همان حال، تنظیم توافق نامه های همکاری با شرکت های غیر بومی به منظور سازمان دادن همکاری فنی مشاوران غیربومی و برقراری تبادل دانش فنی می توان برخی راهکارهای مناسب و موثر را اجرا کرد. برای حل مشکل فعالیت برخی مشاوران غیرمجاز نیز می توان اقدام های حقوقی لازم را با دستگاه های اجرایی ذیربط به عمل آورد. مساله تعرفه ها نیازمند پیگیری های لازم در سطح سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مجلس شورای اسلامی می باشد. مساله صدور غیرقانونی رتبه ها توسط نظام های صنفی از جمله نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، راهکار قانونی دارد و حذف این فعالیت غیرقانونی چندان دشوار نیست. اجرای راهکارها هرگز ساده نیستند و حل هر مشکل به چندین مرحله اقدام های پیاپی و مرحله به مرحله نیاز دارد. ولی حل مشکلات، دست یافتنی و ممکن است.
-آیا حل و فصل این دغدغه ها ناممکن است؟
هرگز. با برنامه ریزی و انجام کارهای حقوقی و اداری لازم و رعایت پیوستگی در پیگیری های اداری، نتیجه لازم به دست خواهد آمد.
-انجمن صنفی مهندسان مشاور در کاستن از این دغدغه ها چه نقشی خواهد داشت؟
در این میان ظهور نهاد انجمن مهندسین مشاور با هدف ساماندهی به وضعیت صنفی اعضا در سال ۱۳۸۰ شکل گرفت. اساسنامه این انجمن، صنفی کارفرمایی است و از استخوان بندی و محتوای حقوقی بسیار خوبی برخوردار است. این اساسنامه شایستگی دفاع از حقوق صنفی مهندسان مشاور را دارد. طبیعتا آنچه می تواند به این ظرف حقوقی برای حل مشکلات و دغدغه های یادشده، جنبه عملی ببخشد تلاش و همگرایی شرکت های مهندسین مشاور می باشد؛ زیربنایی که از راه فعالیت و کوشش صنفی دست یافتنی است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=29793

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.