• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

پیشنهادهای راهبردی ارتباطی یک کارشناس روابط عمومی به رئیس دولت

  • کد خبر : 29923
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۹:۵۸
پیشنهادهای راهبردی ارتباطی یک کارشناس روابط عمومی به رئیس دولت

آقای رئیس جمهور جنابعالی با مردم صادق هستید، بیایید با تقویت سواد و جایگاه روابط عمومی در دستگاههای دولت، شفافیت دولتی را در اذهان مردم نهادینه کنید.

حمید شکری خانقاه/ این کمترین به عنوان نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی از بدو  تشکیل کابینه از جنابعالی درخواست کردم به علت ناکارآمدی دولتهای پیشین در ساماندهی و سازماندهی نظام ارتباطات کشور “معاونت ارتباطات و روابط عمومی” دولت را در ریاست جمهوری ایجاد بفرمائید. معتقدم سازمانها به روابط عمومی های تخصصی و روابط عمومی ها  به متخصص های ارتباطی و حرفه ای  نیاز دارند و متخصص به حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد نیازمند است.

با ۲۶سال تجربه در سنگر دانشگاه و  مدیریت در روابط عمومی دولتی در عمل بر این باورم که  برای تعامل بیشتر دولت و مردم باید “نظام ارتباطات یکپارچه کشور” در تمام بدنه دولت و سایر قوا ایجاد شود.  اگر روابط عمومی  را مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه ، ‏سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی و ‏استقراء و کسب تفاهم متقابل بین سازمان  ها و گروه های مورد ‏نظر آنها بدانیم ، لازم است برای ایجاد نظام ارتباطات یکپارچه کشور طرحی نو در اندازیم . دولت ها در چند سال گذشته، همیشه منش اطلاع رسانی یکطرفه را در پیش گرفته اند و هرگز در اندیشه تعامل و ارتباط دو جانبه با مردم نبوده اند و به این دلیل شکاف بین مردم و دولت ایجاد شده و گاهی بسیار هم عمیق تر شده و منجر به تنش های اجتماعی شده است.

تشکیل معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی

به عنوان یک عضو کوچک جامعه روابط عمومی ایران  از “ریاست محترم جمهوری” به عنوان مقام عالی دولت مردم مدار  تقاضا  دارد، برای مدیریت  مشکلات و دغدغه های افکار عمومی  و جبران خلاء رابطه ملت و دولت در دولتهای گذشته ، دستور دهید  معاونت ارتباطات و روابط عمومی را در ساختار ریاست جمهوری تشکیل و در تمام وزارت خانه ها به معاونت روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی با ساز و کارها و تشکیلات سازمانی یک معاونت چابک تغییر یابد.

تشکیل معاونت ارتباطات و روابط عمومی در ساختار ریاست جمهوری اسلامی می تواند نقش متولی کارآمد و موثری برای نظام ارتباطات یکپارچه کشور ایفا کند و به جای اطلاع رسانی یک طرفه سال‌های گذشته از طرف دولت به مردم، مدیریت هوشمندانه ارتباطات و روابط عمومی مردمدولت و دولتمردم را با سازو کارهای اصولی و علمی و عملیاتی شامل :

الف) پژوهش های افکار عمومی در هر گامی که برداشته می شود،   ب)برنامه ریزی ارتباطی برای تمام پروژه ها و مگا پروژه ها در تمام سطوح سازمانی در قالب پیوست های ارتباطی،  ترویجی،  فرهنگی و اطلاع رسانی ،  ج) ارتباط عملی و  هوشمندانه با مردم و اطلاع رسانی هنرمندانه و مبتکرانه از برنامه ها و دستاوردها در قالب های مختلف و تکنیکها و تاکتیکهای تاثیر گذار    د) و نهایتا ارزیابی اثربخشی و سنجش موفقیت هر برنامه و اقدامی از منظر مردم  در دستور کار روابط عمومی ها به عنوان کارگزاران ارتباطات نظام اسلامی قرار گیرد.

اکنون وقت آن است که در بافت موقعیت اجتماعی کشور و برای پرهیز  از تبعات هر تصمیمی در بدنه اجرایی دولت و برای  موفقیت  “نظام ارتباطات یکپارچه کشور” به این نکته توجه کنیم که روابط عمومی ها به متخصصان  ارتباطی نیازمندند  و متخصصان روابط عمومی نیز  به حمایت و پشتیبانی مسئولانه و مجدانه  مدیران ارشد وابسته اند.

🔶️ پیشنهاد صریح این کوچکترین جامعه روابط عمومی با سالها تحقیق و تدریس و مدیریت و مطالعه و تجربه و علاقه و اشتیاق صد در صد به “موفقیت” “دولت مقتدر و ایران قوی” و تحقق برنامه های  دولت مردم مدار برای شناساندن خوب کارهای خوب دولت  به مردم  این است که شخص جنابعالی وارد عمل شوید و برای آنچه گفته شد و برای عمیاتی شدن دولت مردم مدار نسبت به اجرای موارد ذیل   “دستور مقتضی ” صادر فرمایید:

پیوست های اطلاع رسانی برای پروژه های مهم دولت

✅۱_برای تمامی برنامه های کلان و اقدامات بزرگ دولت، قبل از اجرا و حین اجرا مثل برنامه  “حذف ارز ترجیحی” (برای جلوگیری از تکرار اشتباه دولت قبلی در جریان افزایش قیمت بنزین و تبعات ناشی از آن) و و انواع پروژه های عمرانی مهم در تمام بخشهای زیر مجموعه دولت…  با استفاده از متخصصان ارتباطات “پیوست های  ارتباطی و اطلاع رسانی” طراحی شود تا از تبعات رفتارهای  هیجانی مردم و سو استفاده سودجویان و مخالفان دولت ، برای ایجاد تنش و ناآرامی در جامعه جلوگیری شود.

طراحی کمپین های ارتباطی و تبلیغاتی برای جلب مشارکت و افزایش سرمایه اجتماعی

✅۲_ با دستور جنابعالی و یا معاونت روابط عمومی که انشالله تاسیس خواهد شد ، طراحی و اجرای کمپین های ارتباطی و رسانه ای برای افزایش اعتماد مردم و ایجاد سرمایه اجتماعی در جامعه  به طور اخص در دستور کار روابط عمومی ها قرار گیرد.

رفع محدودیتهای قانونی فضای مجازی برای ارتباط با مردم و اطلاع رسانی از برنامه ها و اقدامات نظام

✅۳- محدودیتهای بهره گیری از فضای مجازی را از  روابط عمومی ها  برای ارتباط موثر  با جامعه و بخصوص جوانان که بر اساس  آمارها  تقریبا تنها درگاه ارتباطی دولت با آنها به شمار می رود  را رسما بردارید. زیرا این بستر بسیار قدرتمند و جذاب فعلا بیشتر در اختیار مخالفان دولت است و دولتی ها نیز به دلیل محدودیتهای بی دلیل قادر به پاسخگویی مستدل از همان شبکه های اجتماعی نیستند!

ارتقای سواد روابط عمومی و سواد رسانه ای مدیران ارشد

✅۴-مدیران ارشد را  از هیات دولت گرفته تا رده های مدیریتی پایین تر، مکلف کنید دوره های آموزشی سواد روابط عمومی،  سواد ارتباطی و سواد رسانه ای را به طور ویژه بیاموزند تا  به صورت تخصصی و حرفه ای قادر باشند مدیریت شایعات و مدیریت هوشمندانه ارتباطات حوزه عملیاتی خود را به شکل حرفه ای تر  و تخصصی تر  بر عهده بگیرند تا از هزینه های  تبعات منفی تاثیر هر واژه و کلامی که موجب نگرانی و هیجان منفی در افکار افکار عمومی شود، کاسته شود.

تمرکز دولت بر پاسخگویی با ثبیت جایگاه روابط عمومی پاسخگو

✅۵_روابط عمومی ها به عنوان نمایندگان و رابطان معتمد دولت با مردم ، تمام ساز و کارهای ارتباطی خود را بکار گیرند تا  نظرات و دغدغه های  مردم را به گوش مسئولان برسانند و مسئولان پاسخگوی تمام دغدغه های مردم باشند و این زمانی امکان پذیر است که جایگاه روابط عمومی ها در سازمان ها در نقش ارزیابان عملکرد دولتمردان از منظر افکار عمومی  تثبیت شده و از موقعیت اجتماعی و سازمانی و ساختاری و تخصیص اعتبار و تکمیل نیروی انسانی جدی برخوردار شوند.

ارتقای ساختار سازمانی نظام روابط عمومی و ارتباطات کشور

✅۶_ ساختار سازمانی روابط عمومی ها به صورت واقعی و در عمل ارتقا یابد. زیرا آنچه در این سالها دولتهای گذشته در بخشنامه های غیر اجرایی تجویز کرده اند در ۹۰ درصد سازمانها اجرا نشده اند و اغلب بخشنامه های هیات دولت یا ناقص و یا  فاقد ضمانت اجرایی بوده اند.

*استثنا برای چابک سازی ساختار روابط عمومی

✅خواهش جدی جامعه روابط عمومی از جنابعالی این است که : روابط عمومی ها را دریابید و روابط عمومی ها را جدی بگیرید و روابط عمومی ها را با چابک سازی آنها امین خود و امین مردم بدانید،  روابط عمومی ها را ارتقا دهید و برای تقویت  این ساختار تشکیلاتی مهم در بدنه دولت برای احترام به ملت و “اقتدار ملی و ایران قوی” در نظام مدیریتی کشور ” استثناء ” قائل شوید.
و نهایتا  با “فرمان ریاست جمهوری”، به این وضع ناهمگون روابط عمومی ها پایان دهید و اقتدار دولت و آرامش مردم را با روابط عمومی توانمند و کارآمد تجربه کنید.  تردید نکنیم روابط عمومی ها در نقش مدیریتی خود تصمیم ساز توانمندی برای مدیران ارشد و  وکیل مدافع امینی برای دولت و مدعی العموم شایسته ای برای مردم  هستند.

*حمید شکری خانقاه/ نویسنده کتاب های برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی و روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی و….
من الله توفیق

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=29923

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.