• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر داد:

نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است

  • کد خبر : 29592
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرحی که این روزها در قالب طرح امنیت غذایی یا طرح مانع زدایی، در حال بررسی است، گفت: بر اساس این طرح یک مسیر سهل‌الوصول و بدون مانع در حوزه تولید، ترسیم خواهد شد و با حکم اجرای آن از سوی شورای نگهبان، کمیسیون کشاورزی دولت را مکلف به انجام آن خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در  شهرستان های داراب و زرین دشت با بیان اینکه برای اولین بار بعد از انقلاب بیشترین بودجه و اعتبار سالانه بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ رقم خورده است، تصریح کرد: در راستای برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی به طور ویژه برنامه داریم و نیاز است که بانک کشاورزی نیز با جدیت ورود کند.

نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی به میزان تولیدات ذرت، سویا و جو گریزی زد و افزود: ما به ۹٫۲  میلیون تن ذرت نیاز داریم که تقریبا سه میلیون تن تولید می‌ شود و نیاز ما به سویا ۴٫۳ تا ۴٫۵  میلیون تن است که از این میزان ۳۰۰ هزارتن تولید می شود.

او با تاکید بر نیاز ۶٫۶ میلیون تنی جو و تولید ۵۰ درصدی آن، یادآور شد که ظرفیت و قابلیت تولید در این زمینه وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که کشور گرفتار یک جنگ اقتصادی تمام عیار شده است، گفت:  وضعیت نهاده های دامی، به گونه ای شده که متاسفانه  سفره های مردم آسیب دیده و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هم نسبت به این موضوع گله‌مند هستند.

عسکری با اشاره به تجمیع برخی وظایف وزارت های جهاد کشاورزی، صمت و نیرو، گفت: مباحث واردات و صادرات که وزارت صمت آن را دنبال می‌کرد در قالب اختیارات وزارت جهاد کشاورزی گنجانده شده و به زودی نیز آب بخش کشاورزی نیز از وزارت نیرو به وزارت جهاد انتقال داده می‌شود تا یک مجموعه در این راستا پاسخگو باشد.

تشکیل شورای قیمت‌گذاری و حمایت از بخش کشاورزی و تولید موضوع دیگری بود که عسکری به آن گریز زد و در ادامه یادآور شد که کمیسیون کشاورزی به حوزه خرید تضمینی جو نیز ورود کرده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث صادرات محصولات کشاورزی به ظرفیت ها و قابلیت های این حوزه و ارزآوری نیز تاکید کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست مجلس ابراز کرد: منابع درآمد مردم این شهرستان ها  زراعت، باغبانی و دامپروری است و در صورت ایجاد صادرات صنایع تبدیلی باید شرایط مهیا و معیارها در نظر گرفته شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که باید جلوی سوء استفاده ها گرفته شود و نهادها در اختیار نیازمندان قرار گیرد تا مشکلات برطرف شود.

عسکری با اذعان به اینکه فضای بخش کشاورزی فضای شکننده است، گفت: هنوز نتوانستم در قالب یک برنامه صحیح و مدون جلو برویم و اگرچه سرعت هایی وجود داشته اما دچار روزمرگی شده‌ایم.

فضای ریسک بخش کشاورزی و وجود برخی چالش‌ها در حوزه امنیت غذایی موضوعات دیگری بود که این نماینده مجلس با اشاره به آن، تاکید کرد: هر کس باید به سهم خود در قبال مشکلات کشاورزان، پاسخگو باشد.

وی، با طرح مسائلی همچون یارانه های بخش کشاورزی، واردات محصولات بزرگ و نهاده ها، گفت: نباید کشاورزان را با مشکلات شان رها کرد.

عسکری با اشاره به اینکه کارشناسان بخش کشاورزی باید دغدغه اول و آخرشان مشکلات این حوزه باشد، تصریح کرد: با توجه به ورود به کشت پاییزه باید نهاده های کشاورزی، بذر، سم و کود در دسترس کشاورزان باشند و کسانی که نهاده  ندارند اعلام کنند تا وزارت جهاد کشاورزی این مسئله را پیگیری کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه باغبانی در حوزه انتخابیه خود و استقبال مردم از کشت نخیلات، یادآور شد: کارشناسان جهاد کشاورزی با علاقه مندان از نزدیک مذاکره کنند تا ایرادتی که در این حوزه وجود دارد، احصا شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=29592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.