• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3
حمید ابراهیمی زاده مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس

میزان مصرف کودهای شیمیائی در بخش کشاورزی کمتر از مقادیر توصیه شده توسط محققین و کارشناسان است

  • کد خبر : 29901
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
میزان مصرف کودهای شیمیائی در بخش کشاورزی کمتر از مقادیر توصیه شده توسط محققین و کارشناسان است

میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه طی سالهای اخیر به استناد آمار و اطلاعات موجود، هیچگاه دچار پٌرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط کارشناسان بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) ازفارس ، همه ساله در ابتدای سال، مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب نیاز بخش کشاورزی کشور به انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را به وزارت متبوع اعلام و وزارتخانه نیز کودهای موردنیاز و مقادیر آنها را در همین چارچوب به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تأمین ، ابلاغ می‌نماید. وی میزان سهمیه ابلاغی استان فارس برای کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را در سال جاری حدود ۲۴۰ هزار تن اعلام داشت و افزود: طی یک دهه اخیر متوسط مصرف مجموع کودهای مذکور در استان فارس سالیانه هیچگاه از ۲۰۰ هزارتن بیشتر نبوده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس اعلام نمود : علی‌رغم مصرف پایین کودهای فسفاته و پتاسه در کشور در سالهای گذشته، با ۵ برابر شدن قیمت کودهای مذکور از ابتدای سال ۱۳۹۹ به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، میزان مصرف این دو نوع کود مجدداً کاهش چشمگیری یافته و با مقادیر توصیه شده توسط مراکز تحقیقاتی فاصله بیشتری پیدا نمود. با عنایت به نقش و تأثیر بی‌بدیل کودهای مذکور در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و ارتقاء سطح سلامت جامعه، هم اکنون کم مصرفی در کودهای فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است.

در خصوص کود اوره نیز ایشان اعلام نمود که میزان ازت توصیه شده برای استان توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب سالیانه حدود ۲۶۰ هزارتن می‌باشد. این در حالی‌است که بطور متوسط مصرف کود اوره در استان طی یک دهه اخیر همواره کمتر از ۲۰۰ هزار تن در سال بوده و بیشترین میزان مصرف کود اوره در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۱۰ هزار تن یعنی ۵۰ هزار تن کمتر از مقادیر توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب بوده است. لذا در کود اوره نیز ما دچار پٌرمصرفی نیستیم.

ایشان در خصوص کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت : فرایند تأمین و توزیع کودهای تدارک شده توسط شرکت دولتی خدمات حمایتی کشاورزی در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد بطور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج خواهد شد.

وی نتایج مثبت حاصل از آزمایشات مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را مؤید کیفیت بالای کودهای تدارک شده توسط این شرکت دانست و ضمن اطمینان‌بخشی به آحاد مردم از کشاورزان عزیز و زحمتکش تقاضا نمود که کودهای موردنیاز خود را صرفاً از شبکه رسمی فروش به ویژه شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه نموده و در مصرف آنها نیز دستورالعمل‌های فنی ابلاغی را مورد توجه جدی قرار دهند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=29901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.