• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6
مدیرکل امور عشایر فارس

عشایر فارس با تولید سالانه ۲۰ هزار تن گوشت، تقویت کننده اقتصاد هستند

  • کد خبر : 28819
  • ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
عشایر فارس با تولید سالانه ۲۰ هزار تن گوشت، تقویت کننده اقتصاد هستند

 مدیرکل امور عشایر فارس گفت: جامعه عشایری این استان با تولید سالانه افزون بر ۲۰ هزار تن گوشت قرمز نقش تعیین کننده‌ای در کمک به اقتصاد و رونق تولید دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از فارس؛ روح‌الله بهرامی در دیدار با نماینده مردم لارستان، خنج، اوز و گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: تسهیلات با بهره کم درصد با هدف تامین نقدینگی برای پروار کردن دام قابل پروار، افزایش اطمینان خانوار عشایر از تأمین علوفه مورد نیاز برای رسیدن به وزن مطلوب دام، ایجاد اشتغال پایدار در جامعه عشایر و جلوگیری از مهاجرت جوانان جویای کار از جمله طرح ها و اقدام ها برای کمک به جامعه عشایری در سال های اخیر بوده است.

وی بیان کرد: سال‌های گذشته شاخص برخورداری عشایر کشور از بهداشت ۲۰ درصد بود که با راه‌اندازی کانکس‌های بهداشت و سایر اقلام و تجهیزات هم اینک این شاخص به بالای۴۳ درصد بر اساس ارزیابی های انجام شده رسیده است.

بهرامی گفت:‌ بالای ۹۰ درصد جامعه عشایری استان فارس با همکاری مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی به کانکس و تجهیزات لازم بهداشتی و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند شده اند.

به استناد مطلب دریافتی ایرنا نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در این دیدار بر ضرورت تقویت زیرساخت ها و رفع مشکلات جامعه عشایری و حفظ این قشر مولد تاکید کرد و گفت: اجرای طرح های زنجیره ای و اشغال زا در بین این قشر بهترین و مناسب ترین راهکار برای تحقق جهش تولید است.

حسین حسین زاده اظهار داشت:  با وجود آنکه عشایر بیشترین نقش و سهم را در تامین و کمک به اقتصاد جامعه از جمله گوشت و لبنیات دارند اما همچنان با مشکلات و چالش ها در حوزه های مختلف و زیرساختی مواجه هستند.

وی بروز خشکسالی های اخیر و کم آبی را یکی از معضلات و چالش های مهم  فراروی جامعه عشایری در شهرهای جنوبی فارس دانست و از شرکت آبفای استان خواست تا نسبت به تامین آب مورد نیاز برای شرب و همچنین دام این قشر اقدام کنند.

بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت استان فارس، چهار میلیون و ۹۴۹ هزار و ۳۳۵ نفر است که از این آمار، ۳۰ هزار خانوار با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت را جامعه عشایری تشکیل‌ می‌دهند. عشایر فارس متشکل از سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر و هشت طایفه مستقل است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=28819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.