• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1
مدیر جهاد کشاورزی مرودشت:

آفت پوره سن در مزارع غلات مرودشت در مرحله هشدار است

  • کد خبر : 30648
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
آفت پوره سن در مزارع غلات مرودشت در مرحله هشدار است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: وضعیت متغیر آب و هوایی سال جاری، ریزش گسترده و چند مرحله ای آفت سن غلات را به دنبال داشته است و عدم تمایل یا سهل انگاری احتمالی کشاورزان در مبارزه گسترده با این آفت به دلیل سرمازدگی و خشکسالی، تراکم بالای آفت پوره سن در برخی مزارع این شهرستان را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) ؛  منصور امیریان با بیان اینکه طبق گزارشات جمع بندی شده از مراکز در مرحله پوره سن تنها حدود ۳۲درصد از مزارع گندم و ۲۳درصد از مزارع جو شهرستان مبارزه شده است، اظهار کرد: طی بازدید کارشناسان حفظ نباتات سازمان حفظ نباتات کشور و استان فارس و ارزیابی های انجام شده نگرانی هایی مبنی بر سن زدگی محموله های تحویلی به سیلوها و افزایش دستجات سن برگشتی وجود دارد.
امیریان ضمن تاکید بر بازدید از مزارع تحت تنش و مزارع جو، گندم و مزارعی که در مرحله مادری سمپاشی نشده اند، افزود: با توجه به نزدیک شدن به زمان برداشت، امیدواریم کشاورزان با جدیت بیشتری به امر مبارزه بپردازند تا کمترین خسارت و درصد سن زدگی را داشته باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه سن زدگی بیش از دو درصد باعث افت قیمت گندم و کاهش کیفیت آرد می گردد، تصریح کرد: عدم مبارزه با پوره سن در زمان مناسب علاوه بر خسارت کمی و کیفی به محصول گندم و جو، جمعیت سن برگشتی به کوه را افزایش می دهد و در سال بعد خسارت افزایش می یابد.
امیریان با اشاره به اینکه پوره سن غلات از لحاظ کمی و کیفی خسارت وارد می کنند، ادامه داد: نرم مبارزه با پوره سن غلات در مزارع بسته به وضعیت تراکم و رشد محصول چهار تا ۶ عدد در متر مربع است و بهره برداران با توجه به فرصت اندک باقیمانده با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی در صورت نیاز نسبت به سمپاشی مزارع غلات اقدام کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=30648

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.